BREMSEGREBVINKEL 

Skrevet d. 01.03.2020

af Mads Weidemann



Er du bevidst om vinklen på dine bremsegreb❓

- Jeg er.
Ved at placere dem fra 45 gr. eller lidt derover, sikrer jeg, at håndfladen forbliver bag styret (gul trekant), og at jeg har en afslappet vinkel på min bremsefinger samt en lige linje (gul linje) fra pegerfinderspids og til albue, som også giver et stærkt håndled.


Jo lavere/spidsere vinkel på bremsegrebet, desto større risiko for, at håndfladen ligger ovenpå styret og dermed i stor risiko for at glide af under kørsel på teknisk terræn og fx under hop.
Jo højere/fladere greb desto større risiko for et sårbart håndled og en pegefinger vis bevægelse, som bliver langsommere jo højere grebet sidder.


Og så er der dem, som mener, at når man står op, har man en mere skrå vinkel, og dermed behøver bremsegrebene længere nede. Som svar til deres postulat mener jeg, at SÅ står I for højt og i for afslappet position, som på teknisk underlag gør jer/dig skrøbelig! Der burde (næsten) ingen forskel være på underarmsvinklen, om du står, eller sidder.



God fornøjelse


P.S.: Det grønne der sidder foran bremsegrebene er håndbeskyttere, som beskytter mod torne, krat, svirp fra grene, klipper, træer og afholder, at krat påvirker bremserne, når det hænger tæt på sporet.
De beskytter også bremsegrebene, når man må en tur i underlaget :-)

Køb dem her -> AVS-RACING.COM