HVILKEN HJULSTØRRELSE?

Skrevet d. 19.02.2014

af Mads Weidemann



Først skal du have et velkommen til sporten. Du fortryder ikke! Mountainbike er den rene befrielse. Sporten giver alt det, vi som mennesker behøver:


- Stressaflastning & fornyet energi

- Friløb fra frustrationer, depressioner & aggressivitet

- Sundhed, velvære & færre sygedage

- Samvær, motivation & underholdning

- Mod, beslutsomhed & risikovillighed

- Tænder vores indre glød

- Giver smil & spreder glæde til 100.000-vis af danskere hver dag

- Kreativitet, personlig udvikling & selvtillid




Står man overfor sit allerførste mountainbikekøb, står man ansigt til ansigt med et hav af valgmuligheder. Det er den rene forvirring alene med hele tre hjulstørrelser; 26, 27,5 og 29 tommer. Udover kommer fuldaffjedret- eller hardtail-ramme, 11, 20 eller 27 gear, alverdens meninger/holdninger, ditten & datten...


Med mange år i sporten, dels som professionel, har jeg følt mig frem - prøvet og oplevet, hvad der virker, og absolut ikke gør.



"The power of three" - Carmine Gallo



Først og fremmest vil jeg gerne sætte hjulstørrelsen kontra kropshøjden på plads med denne simple vejledning. Det giver lidt sig selv, jo højere man er, desto større hjul bør man vælge:


150 - 170 cm.: 26 tommer

170 - 185 cm.: 27,5 tommer

185 - +200 cm.: 29 tommer

BASTA!

(... beregnet ud fra, at man køber en mountainbike for at køre på skovens spændende  mountainbikespor.)


Imellem tiden er der kommet fatbike og 27.5+. Disse cykler er til dig, som primært vil køre touring/explore-kørsel om måske kommer ud på sandet eller anden porøst underlag, hvilket hjulenes bredde hjælper cyklen til at køre ovenpå. Desuden yder en fatbike eller 27.5+ en yderst behagelig komfort grundet hjulenes volume. Så har din krop livslange skavanker, er disse cykler en ekstra overvejelse værd.


Er du en petit-størrelse?

Så giver det desværre ingen mening at købe en mountainbike med 29 tommer hjul. Den bliver simpelthen for klodset og uhåndterlig. Større hjul er sværere at styre på tekniske sektioner, hvilke en stor krop naturligt har flere kræfter til.


Apropos den store krop, så giver det lige så lidt mening at købe en MTB med 26 tommer hjul, hvis du fx er 190 cm. Vippepunktet og rotationsmomentet i de små hjul er for ustabilt mod gyroeffekten høje personer præsterer.


Ønsker du kun at køre på skovveje?

Så gør du klogt i at vælge så store hjul som muligt uanfægtet din højde.

Når store hjul kommer i omdrejninger, ruller de hurtigere. Lidt som sneboldeffekten; jo større bolden er, jo hurtigere ruller den. Men når det bliver teknisk, er den store snebold svær og tung at manøvrere iblandt forhindringerne...



Hvilke ramme?

Skal din kommende mountainbike være en fully (fuldt affjedret) eller hardtail (fast bagramme)??

En fully koster fra 30% mere kontra en hardtail. Dog er det ikke prisdifferencen, som afgør dette, det er din kropsbygning - din fysiske form!


Jer, der aldrig har været de store motionister, har problemer med ryggen, div. skavanker osv., bør vælge en fully.

Jer, som er adrætte har frit valg mellem fully og hardtail, da jeres krop kan modstå stødende en hardtail giver.


Personligt, synes jeg begge typer cykler, er lige sjove til danske forhold. Dog bør støddæmpernes vandring ikke overstige 130 mm., ellers bliver det for meget affjedring til de få faldprocenter de danske "bjerge" kan præstere.


Hvis du som første gangs køber allerede går op i ramme-geometri, så gør du klogt i at vælge en kronrørsvinkel, der ikke overstiger 70 grader.



Hvad skal en god begynder-MTB koste?

En fornuftig mountainbike (hardtail) starter fra Dkr. 8.000,-.

En billigere mountainbike kan sagtens lade sig gøre, men så er den støddæmpende forgaffel og geargruppen ikke bygget til kontinuerelig mountainbiketure - så snart møget sætter sig, er de langt fra pålidelige.



Hvor mange gear?

For blot 5 år siden fik du flere gear jo mere du betalte. Nu er bøtten vendt, og markedet for gear er i rivende teknologisk udvikling.

Idag får du "kun" 11 gear, hvis du betaler spidsen af en jetjager. Men så ER materialet også fra spidsen af en jetjager; magnesium, aluminium og titanium. I sidste ende er det sikkert NASA-teknologi, og så har du vel egentligt fået mere for pengene(?)


I skrivende stund er standard-antallet af gear 11, 12 eller 20.

20 gear er at finde i den billige ende, 11 gear i mellemklassen og 12 gear i den absolutte spitzenklasse.

Dit kreditkort er den eneste herre over gearvalget.



De uundværlige tilkøb

Når cyklen er på plads, så kommer der naturligvis de fornødne accessories, der gør, at man er en fuldendt mountainbiker, samt giver tilkøbet sikkerhed, komfort, og "overlevelse" i nødsituationer:

En god og sikker cykelhjelm er et must(!), hvilke starter fra 700,- . Cykelbluser/jakker, cykelshorts/bukser, cykelhandsker (med eller uden gel-puder), cykelbriller med forskellige glas til sol og gråvejr , cykelsko/clickpedaler, skoovertræk, cykelpleje, cykelværktøj, energidrikke og energibarer m.v.


Det gør sig fornuftigt i at købe en lille taske til montering under sadlen med følgende dele: Reserve-slange, multi-tool, dækjern, reserve-geardrop, mini-pumpe, evt. plaster og renseservietter.

Skærme til dage med mudder er også en fornuftig investering.


Diverse GPS-enheder kan også købes til montering på styret. De giver udførligt info på ruten á la fart, kilometer, puls, højdemeter, vejrforhold osv osv.



Til slut...

håber jeg, at dette indlæg har givet et overblik til dit kommende mountainbikekøb. At du i sidste ende står med et tilfreds køb efter at have taget stillig til hjulstørrelse, rammetype, gear-antal, pris, det uundværlige tilkøb osv. osv.


Naturligvis er der altid ligeså mange meninger, som der er mennesker på Jorden. Mange af meningerne kommer grebet ud af den blå luft. Kun få af dem kommer fra folk, som selv har siddet bag styret og draget erfaringen.

Vi alle vil gerne lytte til dem med passionen og erfaringen, vil vi ikke?




Rigtig god fornøjelse.

Vi ses derude!