MUDDER MED SMIL :-)

Skrevet d. 21.11.2019

af Mads Weidemann



Hvorfor er kørsel i mudder svært, og hvordan bliver mudderkørsel sjovt?


Svaret er, fordi du betydelig er mere ude af kontrol, når sporforholdende er våde og fedtede. Og ude af kontrol er vi som mennesker ekstrem uvant til at være... Tænk fx på din dagligdag, som er præget af rutiner fra du står op og frem til sengetid.


Mental forberedelse

Løsningen i mudderet kan være, at du mentalt er forberedt, har en plan og accepterer, når cyklen glider/skøjter i de fedtede forhold.

Min plan er, at jeg med min indre stemme fortæller mig selv, at cyklen vil være mere ude af kontrol når forholdende er våde. Dermed kommer det næppe som det helt store chok, når cyklen skøjter, fordi jeg forinden turen har forberedt en plan. Planen er at have en generelt lavere position og styre cyklen tilbage på ønskede linje ved hjælp af et overdrevent tvist fra hoftepartiet/navlen:
• Glider cyklen til venstre side fra min valgte linje, peger jeg navlen mod højre, som tvinger cyklen tilbage på ønskede linje
• Glider cyklen mod højre peger jeg navlen mod venstre og holder navlepeget til cyklen igen er på linjen.


Hvis vi antager, at 80-90% af tiden er du i kontrol under tørre forhold, er du kun 50-70% af tiden i kontrol under våde forhold, hvilke sætter meget større krav til din reaktionsevne og din "plan".


Kontrolleret bagvægt

Uanset om terrænet er fladt eller går nedad, er en bagvægt (i kontrolleret format*) en fordel, som på bedste vis vil forhindre forhjulet i lade sig fange og styre af mudderet.

Med en kontrolleret bagvægt er vægten primært på baghjulet og forhjulet "svæver" oven mudderet.
Position: Siddende i sadlen er du placeret bagud på sadlens bagerste halvdel. Stående har du numsen længere ud over baghjulet, uden at have skridtet placeret bagved sadlen, men en vandret linje fra sadlens top og bagud...


* Bagvægt i kontrolleret format er, at du har balance i bagvægt-positionen. Balancen kontrolleres via dine John Wayne-knæ: Mister du balancen, overdrives knæenes udadpegende stilling, som hjælper dig tilbage i balance.


10 psi mindre i støddæmperne

Lukker du cirka 10 psi ud af støddæmperne, giver dette dig mere vægt/tyngde ned i cyklen og bedre dækgreb og kontrol på sporet.

Grunden for, at du bør køre ca. 10 psi mindre i affjedringen, er, at hastigheden i mudderet er langsommere og vægtpåvirkningen i cyklen er ikke den samme som under tørrere forhold, hvor farten er højere.

At køre mindre dæktryk kan jeg ikke anbefale - selvom det umiddelbart vil være det samme som at køre færre psi i støddæmperne. Men med mindre dæktryk vil dækkene have tendens til pludselig at kollapse, som kan ende i punktering og/eller cyklen risikere at forsvinde væk under dig og ende i styrt.



Summa summarum

Fortæl dig selv via den indre stemme, at når regnen pisser ned og sporene er drivvåde, må du forvente, at cyklen skøjter mere under dig end ved tørre forhold.
Er du mentalt forberedt, er kroppen også forberedt, og du er klar til at reagere og klar til at genskabe kontrollen i cyklen.

Glem ikke at tage 10 psi ud af dæmeperne, som giver bedre føling med cyklen i mudderet.


Forskærm?

Gider du heller ikke alt for meget mudder i ansigtet, kan du købe en smart og billig forskærm. Jeg kører selv med lignende model. Faktisk har jeg skærme på alle mine 3 cykler, også fordi det er lidt sejt ;-)
Montering: I videoen her ser du, hvordan skærmen monteres og du er køreklar indenfor 5 min.


God træning!